fredag 4 mars 2011

Citronkladd

Hejsan!

Ja jag läser ofta Maddes blogg hon som är med i Familjen Annorlunda, där hittade jag ett underbart recept på Citronkladdkaka. Jag undrade först om det verkligen kunde va gott men nu har jag precis gjort den och den blev underbart god! Rekommenderas verkligen till er som är sugna på något som känns fräscht och inte alls så mättsamt som vanlig kladdkaka. Här kommer receptet:

Citronkladd
150 g smör
1 st citron
2 st ägg
2½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1½ dl vetemjöl

Smörj och ströa en vanlig form. Smält smör i en kastrull och låt det svalna en stund. Tvätta citronen och torka den torr och riv sedan ner skalet och pressa ut saften i en skål. Blanda ägg och socker tills det blir vitt och pösigt, tillsätt sedan vaniljsocker och citron och blanda till en jämn smet. Tillsätt till sist smöret och mjölet och blanda ihop och häll i formen. Grädda sedan i ung 150°C i 35 minuter.

Rekommenderas som sagt var, sitter faktiskt i skrivande stund och smaskar på en bit ;-) Imorgon kommer Klas och Nico hit och det ska bli riktigt roligt :-D ! Nä nu är det fortsatt film mys som gäller och sen tidig sänggång antar jag. Förresten så är jag klar med min kultivering, jag har läst färdigt HarryPotter eller ja sista boken i alla fall, läste nästan 200 sidor igår eftersom den va såå spännande ;-) Det va en liten uppdatering på nuet, jag tycker jag har vart rätt duktig på att uppdatera bloggen nu på sistone, duktig Johanna!

/Stackeboon

3 kommentarer:

  1. Ja tar å snor receptet :D
    hehehe :P

    Kram

    SvaraRadera
  2. Perfekt, då har jag något att göra i eftermiddg :)

    SvaraRadera
  3. Citronkladdkakan var väldigt god :)

    SvaraRadera